instagram facebook BLOG Pulp Robot váš nákupní vozíkošík0 Kč
nahoru

Edice

Gnóm!

Historicky první, a tedy bezejmennou edicí nakladatelství Gnóm! jsou knihy rozměru 11,5×16,5 cm (kapesní formát okopírovaný z příjemné edice Světová četba, protože nic lepšího už se v oblasti knížek do kapsy vymyslet nedá). Mají vazbu V4 (šitá nití, měkká obálka) a přebal na luxusním papíře Conqueror. Tento přebal je však standardem až od druhé knihy (Vyprávění), se kterou se teprve podoba edice ustálila, a až od třetí knihy (Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká) je standardem i to, že přebal i obálku ilustruje vždy jeden a týž výtvarník, který má navíc v knize jednostránkový medailonek.

Knihy v této edici mají trochu luxusní nádech (na přebalech bývá často kovová ražba a samotný Conqueror jim dodává určitý šmrnc) a jsou záměrně navrženy tak, aby bylo jasné, že fantastický žánr (ať už je to science fiction, fantasy, horor nebo cokoli mezi tím) si zaslouží stejnou úctu jako literatura zvaná realistická.

V edici vycházejí pouze soliterní díla, tedy buďto silné povídkové sbírky, nebo romány, ale nikdy série. Nakladatel do edice vybírá pouze tituly, které ho maximálně oslovily a chce jimi obohatit české literární prostředí – nemůže se tedy stát, že by v edici vyšlo něco jen proto, že je to zrovna „trendy“, nebo že by to mohlo přinést spoustu peněz; stejně tak se ale nemůže stát, že by v této edici vyšlo něco literárně odfláknutého, povrchního a bez silného názoru nebo vize.

Pulp Robot

Tato edice vznikla roku 2018 jako východisko z omezení daných edicí číslo jedna, zejména její zásadou „nevydávat série“. V edici Pulp Robot naopak série vycházet mohou a budou. Z hlediska knižního designu jde o „poctu levným detektivkám z trafiky“, jaké se u nás dělaly v dobách, kdy svět byl trochu klidnějším místem pro život. Po ekonomické stránce je to vítaná alternativa k první edici, protože je na výrobu mnohem levnější, a knihy díky tomu mají i nižší prodejní cenu.

Knihy v edici Pulp Robot mají rozměr 11×19 cm (což je téměř kapesní formát), vazbu V4 (šitá nití, měkká obálka) a jejich specialitou je to, že se dají „srolovat“, tedy že obálka je úmyslně vyrobena z tak tenkého papíru, aby se kniha dala jak výborně otevírat, tak i ohnout do ruličky bez poškození obálky. To spolu s jemně strukturovaným povrchem materiálu obálky přináší skvělý taktilní vjem, jaký s klasickým laminovaným paperbackem nezažijete.

Na rozdíl od předešlé edice, kde každou knihu výtvarně pojednává pokud možno jiný výtvarník, zde byla naopak celá řada svěřena jednomu kreslíři, kterým je Tomáš Kučerovský.

V edici vycházejí především díla, které bychom mohli označit za „kvalitní brak“, tedy díla natolik čistě žánrová, že žánrovou škatulku uvádíme už dole na obálce (druhý svazek, eseje Ursuly K. Le Guinové, představuje v tomto ohledu výjimku, zařazení do této edice mělo důvody ekonomické, protože u prvního českého vydání autorčiných teoretických esejů nebylo jasné, jak se budou prodávat). I v případě edice, která má v názvu slovo „pulp“, jde nicméně o „brak kultivovaný“, který má jistý přesah do „opravdové“ literatury – jinými slovy: knihy na jedno použití, které po přečtení hodíte do koše, u nás nevycházejí ani v této edici.

Edice Pulp Robot má svou vlastní doménu, která bude později snad trochu lépe využita.